Forum
Czy chcesz zareagować na tę wiadomość? Zarejestruj się na forum za pomocą kilku kliknięć lub zaloguj się, aby kontynuować.


Forum
 
IndeksIndeks  GalleryGallery  Latest imagesLatest images  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  

 

 [MECHANIKA] Testy, szczęście, poziom trudności

Go down 
AutorWiadomość
Ruda
Święty Pocisk
Ruda


Female
Liczba postów : 342
Age : 38
Skąd : Dęblin/Lublin
Nick z gry : Enid an Gleanna
Klasa : kapłan
Sojusz : [}V{]
Registration date : 30/09/2008

[MECHANIKA] Testy, szczęście, poziom trudności Empty
PisanieTemat: [MECHANIKA] Testy, szczęście, poziom trudności   [MECHANIKA] Testy, szczęście, poziom trudności EmptyCzw Sty 22, 2009 7:19 pm

Do gry używane są kostki dzisięciościenne.

:arrow: Testy proste.
Test prosty polega na rzucie tyloma kostkami, ile wynosi statystyka, którą sprawdza test. W przypadku, gdy dany test powiązany jest z dodatkową umiejętnością postaci, na czas testu do wartości danej statystyki dodaje się bonus z umiejętności.

Przykład napisał:
W trakcie swojej wędrówki postać Adaś trafiła na przeszkodę w postaci zatrzaśniętych na głucho drzwi. Gracz prowadzący postać deklaruje chęć wyłamania drzwi z zawiasów. Postać Adaś ma siłę na 4 poziomie. Do tego posiada umiejętność "Zawodowy wyłamywacz drzwi" opartą na Sile. Na czas tego testu więc siła Adasia wynosić będzie 5. Gracz rzuca pięcioma kośćmi i sumuje oczka. Jeśli na którejkolwiek, lub kilku kościach wypadnie 10 (lub 0 - zależnie od typu kostki) do wyniku liczy się 10 oraz kością rzuca jeszcze raz. Przerzucanie 10-tki może być kilkakrotne, gdy zdarzy się, że na przerzuconej kości znów wypadnie 10. Mistrz Gry deklaruje poziom trudności na 25 - w końcu drzwi są ciężkie a zawiasy wieki nie były oliwione. Adaś wyrzuca 10, 4, 4, 1, 1. Wynik wynosi 20. Adaś znów rzuca kością, na której wypadła 10-tka i otrzymuje wynik 7. 27 gwarantuje zdawalność testu. Postać Adaś mocnym szarpnięciem wyrywa stare drzwi z zawiasów.
Gdy test się nie uda MG ocenia skutki. Gdy wypadło sporo mniej - czynność po prostu się nie udała. Zaś gdy gracz jest bardzo blisko zdania testu MG może zasugerować częściowe wykonanie czynności. (Gdyby na przerzuconej kości wypadło 4, wynik byłby 24 - wtedy Adaś nie otworzyłby drzwi, ale być może pojawiłaby się na nich rysa, która sugerowałaby słabośc konstrukcji.)

:arrow: Wpływ szczęścia.
Na swojej drodze gracze mogą zdobyć premie (czasowe lub stałe) do swojego szczęścia. Przy czym premie mogą być dodatnie bądź ujemne. W przypadku, gdy test się minimalnie nie powiedzie Gracz który posiada dodatni bonus do szczęścia może zadeklarować chęć powtórzenia testu z dodatkowymi kośćmi wynikającymi z wartości szczęścia. Przy ujemnym szczęściu wszystkie testy wykonywane są z odpowiednią do minusa ilością kości.
Gdy test wykonany ponownie, z dodatkowym szczęściem się powiedzie - deklarowana czynność uda się, jednak nie do końca. (W naszym przykładzie Adaś mógłby otworzyć drzwi łamiąc sobie jednocześnie rękę.) Gdy test z dodatkowym szczęściem się nie powiedzie - akcja w świecie gry ma katastrofalne skutki (wszak niesprzyjająca Fortuna to najgorszy z żywiołów). Kilka nieudanych testów z dodatkowym szczęściem jest najważniejszą podstawą do przyznania ujemnego modyfikatora.

:arrow: Testy wspólne.
Wykonuje się je wtedy, kiedy dwu graczy próbuje swoich sił wspólnie przy jakiejś trudnej czynności. Jako przykład weźmy uwarzenie mikstury leczniczej przez Gracza, który się na tym zna, ale jest na nieznanym trenie, gdzie ziół jest mnóstwo i niełatwo znaleźć właściwe. Pomaga mu Łowca, którego znajomość roślin pozwala na precyzyjne wybranie odpowiednich składników. Postanawiają zająć się tym wspólnie. Gracz posiadający wiedzę o warzeniu takich mikstur będzie testował swoją Inteligencję (której poziom wynosi 4 w jego przypadku), zaś Łowca Percepcję (równą 5). aby określić STP należy dodać do siebie wartość tych Cech i pomnożyć przez 5. (4+5)x5=45. Teraz należy sprawdzić, jak ma się to do przeciętnego poziomu trudności. 45-10=35. dla jednej postaci uwarzenie takiej mikstury to PT 40. Przy teście wspólnym należy dodać różnicę pomiędzy STP dla dwóch Graczy a przeciętnym poziomem trudności do tego PT. 35+40=75. Gracze rzucają kośćmi (przy użyciu wszelkich modyfikatorów wynikających z Umiejętności Specjalnych) tak, jakby każdy przeprowadzał test prosty swojej Cechy i sumują swoje wyniki. Jeśli wyrzucili tyle samo lub więcej niż wynosi ich PT, przeszli test.

:arrow: Pojedynki.
Pojedynki to testy sprawdzające kto jest lepszy w danej Statystyce. Prostym przykładem pojedynku jest siłowanie się na rękę. Obaj gracze testują swoja Siłę, przy czym PT dla testu wyznacza wartość Statystyki przeciwnika x5. Jeśli obaj odnoszą sukces, pojedynek trwa dalej, jeśli zaś obaj ponoszą klęskę, zostaje przerwany z remisem. Uwaga! By odnieść sukces w pojedynku należy wyrzucić liczbę oczek większą niż PT.

:arrow: PT? Co to?
PT to poziom trudności testów.
Oto tabela pozwalająca określić PT dla czynności:
PTPRZYKŁAD CZYNNOŚCI
5 Dotknięcie czubka nosa palcem wskazującym
10 Rozpalenie ogniska
15 Dotknięcie czubka nosa palcem wskazującym po pijaku
20 Wystruganie porządnej, wyważonej maczugi z kawałka drewna
25 Upolowanie królika z procy
30 Uszycie ubrania ze skór zwierząt
35 Zeskoczenie z czterometrowego budynku bez zrobienia sobie większej krzywdy
40 Uwarzenie mikstury leczącej z ziół
... :alien:
100 Złapanie międzyplanetarnego "stopa" kilka milisekund przed tym, jak Twoja planeta zostanie zniszczona i zabranie przy tym ręcznika

:arrow: Testy automatyczne.
Dla każdej ze Statystyk istnieje tzw Standardowy Poziom Trudności. STP dla danej Statystyki wynosi tyle, ile poziom tej Statystyki x5. Np. postać ze Zręcznością na 3. automatycznie przechodzi testy Zręczności o PT 15, chyba że specjalne okoliczności nakazują wykonanie testu. MG musi pamiętać lub zapisać STP dla każdej z Cech każdej postaci w swojej przygodzie, ponieważ nie zaleca się mówienia Graczom "Ty masz Zręczność na 4, w ten test miał PT 20, więc na pewno Ci się uda". Mówienie językiem podręcznika przez MG w trakcie prowadzenia sesji to niewybaczalne faux pas!
Powrót do góry Go down
 
[MECHANIKA] Testy, szczęście, poziom trudności
Powrót do góry 
Strona 1 z 1

Permissions in this forum:Nie możesz odpowiadać w tematach
Forum :: Karczma :: Komnata gier fabularnych-
Skocz do: